Nama
Batang Berjuntai dalam bahasa Cina tidak membawa apa-apa maksud yang
tidak kena, namun maksudnya dalam Bahasa Malaysia tidak senonoh.
Batang
bermaksud batang kayu, berjuntai bermaksud benda yang sedang
bergoyang. Cantumannya membawa maksud “batang yang sedang bergoyang”.
Dipercayai
nama kampung berasal daripada sebuah pokok yang hampir tumbang dan
sedang berjuntai. Dikatakan pokok tersebut akhirnya tertumbang setelah
lama berjuntai.
Buku Places Names In Penisular Malaysia menyatakan bahawa pokok tersebut sentiasa bergoyang sekalipun tanpa tiupan angin.
Orang
Melayu yang paling awal bertapak di Batang Berjuntai dikatakan tinggal
berdekatan dengan pokok tersebut. Akhirnya mereka pun menamakan tempat
ini sebagai Batang Berjuntai.
Walaupun andaian di atas hanyalah legenda, namun ia sentiasa disebut-sebut dalam masyarakat setempat.
Menjelang
tahun 2007, Kerajaan negeri Selangor telah menukarkan nama Batang
Berjuntai kepada Bestari Jaya setelah menimbangkan bahawa maksud asalnya
tidak senonoh.
Batang
Berjuntai merupakan sebuah kampung terpencil di pantai barat
Semenanjung Malaysia. Namun begitu, tempat ini merupakan kawasan
perlombongan bijih timah dan pertanian yang penting 100 tahun yang lalu.
Agricultural
Bulletin Of The Straits And Federated Malay States 1910 mencatatkan
bahawa satu jalanraya utama melalui Batang Berjuntai telah dicadangkan
pada ketika itu.
History
Of Railways In Selangor turut merekodkan bahawa laluan antara Kuang ke
Batu Arang telah dilancarkan pada tahun 1915. Laluan antara Batu Arang
ke Batang Berjuntai pula telah dilancarkan pada tahun 1918.
Ini jelas terbukti nama Batang Berjuntai telahpun masyhur sedekad yang lalu.
Rujukan
sumber menunjukkan bahawa Batang Berjuntai bersama dengan Lembah
Kelang dan Lembah Kinta dikategorikan sebagai tempat-tempat yang amat
kaya dengan hasil bijih timah.
Kawasan-kawasan
lombong di Batang Berjuntai mempunyai 13 buah kapal korek pada zaman
kemuncak penghasilan bijih timah. Ia pernah menjadi kawasan pengeluaran
bijih timah terbesar di Semenanjung Malaysia selepas Malaysia mencapai
kemerdekaan.
Pada
mulanya, sektor perlombongan bijih timah diterokai oleh pendatang Cina
yang membawa kepada pembentukan Pekan Batang Berjuntai pada awal kurun
ke-20.
Namun
sektor perlombongan mula dikuasai orang British dengan pengunaan
teknologi canggih. Pengenalan kapal korek oleh orang British memberi
kelebihan berbanding dengan kaedah lama orang Cina.
Batang
Berjuntai juga pernah melalui zaman kegemilangan dalam sektor
pertanian satu ketika dahulu. Orang Perancis iaitu Henri Fauconnier
telahpun menerokai sektor tersebut di Rantau Panjang menjelang tahun
1906.
Rantau
Panjang terletak kira-kira 2 kilometer dari Batang Berjuntai. Henri
memulakan penanaman getah dan diikuti dengan kelapa sawit di situ.
Henri
merupakan orang pertama yang mempelopori penanaman kelapa sawit secara
besar-besaran. Namun kejituan penghitungan beliau tidak dapat
dibernaskan secara maksima kerana potensi kelapa sawit belum lagi
diungkit pada zaman itu.
Penanaman
kelapa sawit mula menjadi popular menjelang tahun 1980-an. Walaupun
begitu ia telahpun lewat 70 tahun berbanding dengan Henri.
Henri
merupakan orang Perancis yang agak pelik. Beliau boleh bertutur dalam
bahasa Tamil selain bahasa Melayu. Nama ladang kelapa sawit beliau
ialah Tennamaram dan banglo yang beliau dirikan dalam ladangnya digelar
sebagai Maison des Palm.
Henri
banyak menghabiskan masa dengan menulis cerpen pada akhir hayatnya.
Karyaan buku beliau yang mengumpulkan pengalamannya di Tanah Melayu
iaitu The Soul Of Malaya jika diterjemah dalam bahasa Inggeris telah
membantu beliau memenangi hadiah sasterawan di Perancis.
Pada
masa yang sama, orang British juga menggalakkan penanaman getah.
Penanaman getah di Batang Berjuntai diterajui oleh orang British. Selain
itu, pendatang Cina juga diagihkan 2 hingga 3 ekar untuk tujuan yang
sama.
Perang
Pasifik telah meletus menjelang tahun 1941. Pada tahun 1942, askar
Jepun Rejimen Watanabe telah menyerang di sebelah utara Sungai Selangor.
Tentera
British menerima kekalahan dan berundur ke Batang Berjuntai. Pada 6hb
Januari 1942, tentera British telah meletupkan jambatan Sungai Selangor
untuk meyekat kemaraan tentera Jepun.
Api
peperangan telah menyebabkan segala urusan perniagaan di Batang
Berjuntai terbantut. Tentera Jepun turut menanggalkan landasan keretapi
di Batang Berjuntai.
Buku
Emergancy Years: Malaya 1951-1954 karyaan Leonard Rayner menyatakan
bahawa landasan keretapi yang dibuka di Batang Berjuntai telah dihantar
ke Thailand untuk membina landasan keretapi maut Thailand-Burma.
Setelah
tamat perang, penjajah British tidak bercadang untuk membina semula
landasan keretapi di Batang Berjuntai. Maka dengan itu, terkuburlah
sejarah stesyen keretapi di Batang Berjuntai.
Tamat
perang dunia, bermula pula persengketaan dalaman. Pada tahun 1948,
penjajah British telah mengisytiharkan Perintah Darurat. Menjelang tahun
1956, pendatang Cina yang tinggal berselerak sekitar Batang Berjuntai
telah dipindahkan ke belakang Pekan Batang Berjuntai dan menubuhkan
Kampung Baru Batang Berjuntai.
Jumlah
penduduknya ialah seramai 2000 orang semasa ia ditubuhkan. Angka itu
melonjak kepada 2609 menjelang tahun 1970. Bilangan penduduk jatuh
kepada 2093 pada tahun 1980. Batang Berjuntai mempunyai jumlah penduduk
yang paling tinggi pada tahun 1995 iaitu seramai 5000 orang.
Selepas
itu, ramai penduduk telah berpindah keluar dari kampung dan menetap di
kawasan taman perumahan. Anggaran jumlah penduduk pada hari ini ialah
lebih kurang 1500 hingga 1800 orang.
Kebanyakan
penduduk di Batang Berjuntai berketurunan Hokkien, dari Wilayah Yong
Choon dan Anxi. Terdapat segelintir daripadanya ialah orang Hakka dan
Guangdong.
Kekayaan
hasil bijih timah di Batang Berjuntai menjadikannya terus gemilang
setelah tamat perang. Permintaan tenaga kerja yang tinggi turut
mewujudkan banyak peluang pekerjaan di Batang Berjuntai. Ini secara
langsung telah memberangsangkan pembangunan ekonomi di Batang Berjuntai.
Diantaranya,
syarikat Berjuntai Tin memiliki 9 buah kapal korek dalam usaha
melombong bijih timah. Sementara itu, Pacific Tin memiliki 2 buah kapal
korek.
Tapak Universiti Industri Selangor merupakan bekas tapak perlombongan kapal korek pada masa dahulu.
Kegemilangan
sektor perlombongan bijih timah di Batang Berjuntai telah menjadi
sejarah setelah kapal korek yang terakhir menamatkan operasinya pada
tahun 1994.
Pada
hari ini, lombong-lombong yang terbiar di Batang Berjuntai telah
menjadi tempat pembiakan ikan patin. Ini telah menarik ramai pemancing
ikan.
Jalan
Besar merupakan tempat yang paling meriah di Batang Berjuntai dan
terdapat sederet kedai lama yang merupakan pekan lama Kampung Baru
Batang Berjuntai.
Baru-baru
ini, sektor penternakan burung layang mula mendapat perhatian di
Batang Berjuntai. Kebanyankan premis penternakan burung layang
diusahakan orang tempatan dengan jumlah 70 buah premis dan merupakan
tempat penternakan burung layang yang terbesar di Selangor selain
kawasan tepi laut.
Pada
waktu senja, ribuan burung layang-layang yang berterbangan di langit
biru Batang Berjuntai mewujudkan gambaran dan suasana yang amat
istimewa.
Panduan ke Batang Berjuntai:
1.Dari arah Kuala Lumpur dengan jarak 60km.
2.Dari arah Kelang dengan jarak 45km.
3.Dari arah Kuala Selangor dengan jarak 20km.
No comments:
Post a Comment